Майсторският клас на Стоян Радев се проведе на 4-ти юни 2018 г.

Тъй като преживяването беше ценно и силно въздействащо за всички присъстващи, ние решихме да споделим във видео, снимки и кратки текстове най-доброто от класа. Надяваме се, че ще им се насладите и знанието ще провокира у вас нови идеи и воля да продължите напред по един различен начин.

 

Вижте кадри от най-интересните моменти и кратко интервю с участниците.


На 20-ти септември в Метта случихме нашата втора изключителна среща със Стоян.

Ето как изглеждаше тя през очите на Вера Гоцева, фотограф и репортер:

Какво е общото между един много добър режисъор и един много добър мениджър? Този въпрос има няколко отговора, но всички те се пресичат в човека. Общото са хората, които и в двата случая са едновременно капитал, двигател и изпълнител на дадена пиеса или бизнес начинание. Преди няколко месеца режисъорът Стоян Радев води майсторски клас за това как да водим хората си към успех, без да упражняваме постоянен контрол. Класът бе много интересен и по мнение на участниците, и на водещ, и дойде логичната стъпка на нова среща, в която да си разкажем кой какво си взе и кой какво приложи от наученото. Metta бе подходящо пространство за този разговор, защото на входа хората не само събуваха обувките си, но сякаш оставяха и дневните маски, за да се впуснат в една приятелска споделеност. Последваха два часа, в които се обсъждаха теми като провалът и неговото превъзмогване, ролята на лидера, отговорността пред себе си и хората, които водим, емпатията като ключ към всяка проблемна ситуация и какво ли не друго. Разговорът увлече всички, като ту бе много сериозен, ту преминаваше в смях, който допълваше по друг начин взаимната приятелска атмостфера. Благодарим на всички, които дойдоха.

Снимки: Вера Гоцева - Lomovera


Следват най-ценните прозрения, споделени от Стоян по време на класа.

За въпроса ЗАЩО? "Въпросът ЗАЩО е въпросът за смисъла на едно занимание. Ние се занимаваме с театър не само за забавление, не само защото ни се играе, а защото смятаме, че извършваме нещо съществено, нещо жизнено важно. Защо мислим така? Защото сме съгласни с Аристотел, че смисълът на трагедията е достигането до катарзис. Катарзис означава да се пречистиш, да получиш интелектуално озарение. Самият аз се занимавам с това изкуство, защото то може да пречиства, да помага, така както нищо друго. Когато аз се обръщам към актьорите, аз не казвам “ще направим една пиеса, която е смешна, ще има много публика, ще изкарате много пари”, казвам: “Аз искам да спасявам, аз искам да спася себе си, аз искам да спася хората, искам да ги освободя от робството на ежедневието, което ги мъчи с материалната си подбуда, с подменянето на смисъла и на перспективите. 

Катарзис. Катарзис за самия актьор, за самия автор, катарзис за хората в залата."


Как развиваме хората си?

"Първото условие е “подберете си талантливи актьори”. Развиваш талантливите актьори през въпроса ЗАЩО. Така актьорът започва да насочва всички поточета, всички вени и цялото си същество в ролята и във всяка друга след това. Само по този начин би било възможно достигането до катарзис в него и оттам в публиката. Затова сме се събрали. Свръхзадачата на мениджъра е да намери потенциала на своите хора и да го отприщи, дори и да не вижда каква е конкретната полза, дори да се изненада и планът му да се промени.

Дубай е Ок, но най-скъпо и най-хубаво е да попаднеш на див плаж, на място, на което човешки крак не е стъпвал. Мариус и Камен водят хората на такова място. Те имат в себе си целия свят и искат за една секунда да го изиграят. Това е опасно. Тогава трябва да кажеш: ”не, не, не, в първата минута така, във втората така, защото иначе концентрираната в една точка енергия ще те убие”. Когато някой носи голям заряд, неговата употреба трябва да бъде правилно дозирана. Работата с Мариус беше да разпределим тази компресия по линия на целия спектакъл и после по линия на живота му. 

Ако вие попаднете на добър партньор, вашата мисия би била да разпределите една огромна енергия по протежение на един дълъг работен график."


Какво обединява хората ни? 

"Това, което може да обедини хората, за да тръгнем напред заедно, е винаги едно и е свързано със смисъла на това, което правим. Аристотел допълва: “Целта на всяко действие, на всяко занимание е удовлетворение и щастие.” И сега тук идва въпросът: “Какво те прави щастлив?” Коко Азарян на прощаване беше написал обръщение към актьорите, в което казваше, че героите, които те трябва да изиграят, каквито и да са, много приличат на тях самите, защото искат това, което всички искат: да бъдат обичани. Във вашата мениджърска работа е много по-трудно да стигнете до по-интимен разговор с колегите си, отколкото при нас в театъра. Но аз бих искал да ви кажа: Търсете такъв разговор. Хората искат това. Въпреки че изглежда неуместно, въпреки че сякаш няма общо с работата. Понякога създаването на интимен конктакт наранява. Трябва да се уважава чувствителността на другия. Понякога точно копнежът по интимност те прави резервиран. Но това не трябва да ни спира.

При всички положения, в дългосрочна перспектива, откровеният личен разговор, в който става въпрос за любов и щастие, ще доведе до успех."


За свръхзадачата: "Станиславски казва: “Разбий действието на малки задачи, свържи изпълнението на тези малки задачи в една свръхзадача и намери момента, в който реализирането на тази свръхзадача ще стане ясно.”

Свръхзадачата на мениджъра е да намери потенциала на своите хора и да го отприщи, дори и да не вижда каква е конкретната полза, дори да се изненада и планът му да се промени.


Как се постига емпатия? 

"Взри се в този човек отсреща и през състрадание разбери защо неговият живот е твоят живот и му дай сърцето си. Ужасно трудно е да се направи пиеса, защото добрият драматург е най-състрадателният човек. Мениджърът като драматург.”


За признанието:

"На моите хора, след всичките глупости, перипетии и т.н., накрая им пляскат, докато на вашите хора - на тях не им пляскат. Нито пък на вас. Или пък ви пляскат, но по задължение.

Всички ваши хора трябва да разберат, че в голямата пиеса тяхната усмивка, тяхното старание има значение."


За поставянето на оценки:

"Ако сме убедили хората, че ние сме всеотдайни и загрижени и действително обективни, колкото е възможно, тогава най-добре похвалата да бъде с конкретна оценка. Но това работи само ако ясно сме поставили целите, ясно сме се разбрали какво стои зад тях, ясно знаем какъв е мотивът на всички нас.Ако няма ясен критерий, нито упрекът, нито похвалата работят."



ТОЗИ КЛАС ОБСЪДИ СЛЕДНИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА:

  • Вие сте нов мениджър на отговорна позиция и искате да използвате нестандартни методи за влияние и постигане на визията си чрез хората;

  • Търсите начин ефективно да управлявате и постигате резултат с емоционални и интелигенти хора с претенции;

  • Управлявате много хора и имате нужда не да микроменажирате, а да създадете условия, в които хората ви да са вътрешно мотивирани и сами да добавят висока стойност към крайния резултат;

  • Срещате трудности да прецените на кой човек каква роля да дадете в екипа си;

  • Имате за задача да направите екип от различни хора, които нямат дългосрочна цел, но гонят важен и измерим резултат;

  • Имате за цел да създадете култура на сътрудничество и здравословна конкуренция в екипа си.

В този клас научихме КАК:

the smallest.jpg

Да разбираме скритите мотиви на хората от екипа и да ги използваме с цел мотивация;

the smallest.jpg

Да създаваме условия за вътрешна мотивация, която  води към устойчивото им развитие като актьори;

the smallest.jpg

Да откриваме какво дълбоко ги вълнува и да превърнем емоцията в крайно качество;

the smallest.jpg

Да работим успешно със своенравни, капризни, "трудни" личности. Да подчиним егото им на цел по-голяма, извън тях;


Стоян за неговия майсторски клас

Стоян Радев

Режисирал съм театрални спектакли, сериали, документални филми, музикални клипове и реклами. Бил съм в тясно сътрудничество с най-популярните имена от моето поколение (Мариус Куркински, Камен Донев, Деян Донков, Юлиян Вергов, Владимир Карамазов), работил съм с отдавна утвърдени артисти (Руси Чанев, Мария Кавърджикова, Стоян Алексиев, Христо Шопов, Михаил Билалов, Ириней Константинов). Снимал съм реклами за големи клиенти и музикални видеа на много изпълнители (от Лили Иванова до Ъпсурт). Имам награди и номинации във всички споменати области.

Интересното в режисьорската работа е, че нейният успех в огромна степен зависи от изпълнението на актьорите и останалите творчески сътрудници. Особено в театъра резултатът от един дълъг процес се случва пред публика, без да можеш да се намесиш, докато тече спектакълът. Затова умението да убеждаваш, да вадиш най-доброто от екипа и да го превръщаш в трайно качество е от решаващо значение.


4 юни 2018

Програма на класа:

Screen Shot 2018-03-13 at 22.11.47.png

Следваща сесия:

През месец септември ще се съберем отново, за да проследим прогреса, обменим опит и начертаем заедно следващите стъпки напред. 


Видимите успехи са малка цел. Мислете за голямата невидима част на айсберга.
— Стоян Радев